אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

עמי גְדַליָה : שאלות ותשובות

איזו ילדות היתה לך? 
את ילדותי ביליתי בעיקר על העצים. גדלתי בשכונה קטנה בקרית אונו, יחד עם קבוצת ילדים בני גילי, כשניסינו להתעלם מהקשיים באותה התקופה: הורים ניצולי שואה, קשיים כלכליים, מעברות , מלחמות. יצרנו עולם משלנו של מלחמות חבורות, עם משחקי רחוב ובעיקר בנינו לנו בית על העץ ושם היינו מבלים רוב החופשות ואחרי שעות הלימודים. לפעמים הצטרפו אלינו גם ילדי המעברה השכנה.
זו הייתה ילדות מאושרת בתוך עולם קשה סביבנו.

למה את מרבה לכתוב על השואה? 
חוקרים אומרים שילדי הדור השני לשואה, שעוסקים באמנות, תמיד יחזרו לגעת בנושא השואה. מסתבר שהם צדקו. אבל למען האמת, רק ארבעה מבין ספרי עוסקים בשואה וגם הם, רק נוגעים בשולי השואה, לא בה עצמה: 'העד האחרון' מדבר על הכחשת השואה בשבדיה של ימינו. 'נעורים במסתור' בודק את הנושא של הסתרה בשואה, מנקודת מבטו של המסתיר. 'ראש חץ' בודק איך יכול אדם להשתלט על עם שלם, דרך גזענות. רק לאחרונה, בספר 'שירת הזמיר של אנה' העזתי לגעת בשואה עצמה, בסיפור ששמעתי על בית ספר שהיה במחנה ההשמדה אוושויץ במשך עשרה חודשים. 

איך משפיעה על כתיבתך העובדה שאת ספרנית? 
העבודה בספרייה מאפשרת לי לקרוא את כל ספרי הילדים והנוער ומלמדת אותי להכיר עולמות חדשים. אני יכולה להתייעץ עם ילדים ובני נוער בשאלות שיש לי על ספרי – כמו מוסיקה עכשווית, לבוש, 'מעמדות' בית הספר של היום. אני יכולה להראות להם את כריכת הספר לפני שיצא ולשאול לדעתם ולהיעזר בהם בבחירת שם לספר חדש. הם גם המבקרים הראשונים של ספרי. 

מה מייחד את גיבורי הספרים שלך? 
בכל ספר אני כותבת את עצמי מחדש, , גם אם גיבור הספר נראה לכאורה שונה מאד ממני. הרבה פעמים אני מוצאת שהגיבור או הגיבורה חברותיים כפי שהייתי בנעורי, אבל גם בישנים בחברה זרה ממש כפי שהרגשתי אני. לעיתים הגיבורה חולמנית ומרחפת ולפעמים שובבה ותעלולנית. כך הייתי גם אני. מצד שני, גיבורים שלי עושים את מה שאני לא יודעת לעשות – נלחמים נגד עוולות שמתרחשות סביבם, כמו אוריה שנלחמת נגד החוק המפלה ילדי עובדים זרים. כך אני נלחמת באמצעות גיבורי הספרים שלי.