אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

עמי גְדַליָה : מאחורי הספרים

מאחורי הספרים

העד האחרון

בתקופת עבודתי בספרית העיון נתקלתי במאמרים המכחישים את השואה. כיהודיה וכבת לניצולי שואה הנושא הסעיר אותי מאוד.
ממש באותה תקופה נתקלתי בכתבה קטנה שהופיעה בעיתון ובה סופר על מורָה בתיכון בשוויץ שהכחישה את השואה ותלמידיה, צעירים שאינם יהודים, יצאו להפגין נגדה ודרשו  שתפטר אותה. מאותו
רגע ידעתי שאני עומדת לכתוב את הסיפור הזה. זו תהייה דרכי להתמודד עם הנושא של הכחשת השואה.
וכיון שמכחישי שואה ישנם בכל מקום בעולם, העברתי את הסיפור לשבדיה. נסעתי לעיר קטנה שם, התארחתי אצל משפחה מקומית ונפגשתי עם נערים בתיכון המקומי. אותם נערים היוו את הרקע לספור עצמו: מורה בתיכון בשבדיה מכחישה את השואה. רק נער אחד, קם י להילחם בה והוא מצליח לסחוף אחריו את חבריו ויחד הם נאבקים כדי לפטר את המורה ממערכת החינוך.

ידידות ארוגה ברשת
לפני שנים הכרתי נערה מקסימה שהתקשתה ליצור קשרי חברות בבית הספר, ולכן בגיל 16 ביקשה לעזוב את הלימודים. מאותו יום היא ישבה בבית ובילתה לילות שלמים באינטרנט ובצ'טים (דבר שאינו מומלץ כמובן).
אלא ששם, מאחורי מסך המחשב, היא יכלה להיות מה שהיא באמת – חכמה, שנונה, מיוחדת. ופתאום בני נוער רצו בחברתה ובעצתה וכמהו לשוחח איתה. ואני ראיתי איך השיח בצ'ט מחזק את הביטחון העצמי שלה, עוזר לה להיפתח וליצור חברויות של אמת, גם במציאות. סיפור דומה שמעתי על ילד נכה, שכמעט לא יכול היה לצאת מהבית. הצ'ט היה המקום היחיד שבו הוא יכול היה לשוחח עם בני גילו.
כיון שהסיפור סיקרן אותי החלטתי ללמוד את הנושא בשיחות עם בני נוער ואת סיפוריהם אספתי אל תוך הספר. ייחודו של הספר בכך שכולו מתנהל בצורת צ'ט.

נעורים במסתור
מיום שקראתי את יומנה של אנה פרנק עלתה בדעתי השאלה מה הייתי עושה אני לו הייתי, בזמן השואה, לא יהודיה, אלא דווקא נוצריה, ויום אחד היה יהודי דופק על דלת ביתי ומבקש מקלט. האם הייתי מצילה אותו, מתוך החמלה כלפיו או מסרבת, מפחד שאם ייתפס גם אני וגם ילדי יענשו.
הדרך שלי להתמודד עם שאלה כזו היא לשים את עצמי באותו המצב בתוך ספר.
וכך בניתי ספר שבו הגיבורה, נערה, חיה במדינה (דמיונית) שבגבולה מתרחשת מלחמה ובתוך המדינה ישנו עם נרדף.. יום אחד מגלה הנערה שאביה מסתיר בעליית הבית שלהם נער מאותו עם.
באמצעות  אותה נערה למדתי את הפחד של האנשים שהסתירו את היהודים בביתם, את תחושת הבגידה בעמם, את החששות שאם ייתפסו הם עלולים להירצח. מצד שני, הם ידעו שבאחד הימים תיגמר המלחמה והם יצטרכו לחיות עם הידיעה שסרבו להציל את הנרדף.