אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

חבילה עוברת

כתבה: שירלי יובל-יאיר
איורים: אביאל בסיל
כנרת 2019
26 עמוד, מנוקד

'באמצע הדרך פתאום
חבילה

של קש? או של תבן?
קטנה
או גדולה?

ולמה היא נועדה?
תלוי את מי אתה שואל,
תלוי בעיניים
של מי
שמסתכל.'

הספר נפתח בכפולה המציגה איור של צומת עירוני; כלי רכב בכבישים ובני אדם וחיות המחמד שלהם על המדרכות. אלה ממתינים לאוטובוס המתקרב למעגל התנועה, זו מובילה עגלת תינוק וזו אוחזת בידו של פעוט, זה מטייל עם כלבו וזה מלהטט על גלגשת, כאן זוג אוהבים וכאן שניים משוחחים. בפתח המאפייה מציעים עוגיות למכירה, ולא רחוק משם שליח על אופניו. לכאורה רחוב ככל הרחובות. אבל בקרן הרחוב, על המדרכה, מונחת חבילה גדולה של קש. איך הגיעה לכאן? לשם מה? עוברים ושבים חולפים על פני החבילה הצהובה והאיורים מציגים מה שהטקסט מספר: 'בשביל ילדה פעלתנית זו הזדמנות פז לקפץ. בשביל אימא מאחרת זו סיבה להילחץ. [...] בשביל ארנבת זה נשנוש, בשביל הכלב בית שימוש. לילדים זה המחבוא שיש לו כאן המון ביקוש'.

הכותבת שירלי יובל-יאיר כתבה את הטקסט מנקודת מבטה של מספרת-עֵדָה, היושבת על ספסל מצדו האחר של הכביש וצופה מרחוק בנעשה סביב חבילת הקש. חדי העין שבין הקוראים הצעירים יבחינו בצופָה כבר בכפולת הפתיחה. בסוף הספר, אחרי שהיא מספרת למה משמשת חבילת הקש את מי שעוברים על ידה ואיך היא משפיעה על הנעשה ברחוב, הכותבת חושפת את זהותה: 'ובשבילי, המשוררת, כאן ממול, עם דף ועט, זו הזדמנות להתבונן ולספר על זה כעת'. בעמוד האחרון הספר פונה לקוראים ומזמין אותם לספר מה היו עושים אילו נקרתה בדרכם חבילת קש כזו. 

המאייר אביאל בסיל בחר בטכניקה של zoom in / zoom out  ויצר רצף של כפולות המציגות מראֶה פנורמי של הרחוב בנקודות זמן שונות. בין הכפולות הפנורמיות מופיעים מקבצי איורים המציגים ב-zoom in אירועים נקודתיים קטנים בסביבת החבילה. אחרי כל מקבץ של איורים נקודתיים המאייר מרחיק את ה'מצלמה' של נקודת המבט שלו (zoom out), ובכפולה הבאה מציג שוב את הרחוב כולו - כפי שהוא נראה באותו רגע.

למשל, בכפולת הפתיחה נראה שליח על אופניו המתקרב לקרן הרחוב, ומימין מציץ ראשו של סוס המתקרב לחבילת הקש. בהמשך, בין איורי ה- zoom in מופיעים השליח על אופניו כשהוא מתנגש בחבילה ומתעופף מאופניו, ובאיור אחר - חלק מדמותו של הרוכב שעל הסוס. באיור ה- zoom in הבא נראה פקח הרושם דו'ח לשליח הרשלן וגם חובש את ידו הפגועה. בכפולה הפנורמית שאחר כך נראה הרחוב במצב החדש: האישה שקודם הציעה עוגיות למכירה נראית כאן אוחזת במגש כמעט ריק; האוטובוס שקודם התקרב למעגל התנועה נראה כאן עומד בתחנה ומעלה נוסעים. הילדים שקודם הבחינו בחבילת הקש מרחוק נראים כאן מאחוריה, בעיצומו של משחק מחבואים. הרוכב שעל הסוס והשליח שאופניו התהפכו מאשימים זה את זה בתאונה ובחסימת המדרכה. בכפולה האחרונה בספר נראה הרחוב כולו בפעם השלישית, אחרי שהשלום והשקט שבו לשרור בו.

הספר קיבל את שמו ממשחק חברה באותו שם; במהלך המשחק המשתתפים מעבירים מיד ליד חבילה שבתוכה חפץ העטוף בעטיפות נייר רבות זו על גבי זו. במשחק החבילה אכן עוברת, אך בספר חבילת הקש במקומה נשארת; בסוף הסיפור היא הופכת לפסל סביבתי ומשמשת מקום מפגש לזוג ארנבים מאוהבים...  

איוריו של אביאל בסיל כמעט מייתרים את שורות הטקסט המעטות, שעריכה איכותית הייתה מיטיבה איתן. האיורים הופכים את הספר לחגיגה צבעונית, מעוררת חשיבה ומשעשעת, המלהיבה את הדמיון ומזמינה את הקוראים הצעירים ואת המבוגרים המקריאים לאין-ספור שיחות ספונטניות, לתהיות על קשרים בין אירועים ועל השלכותיהם הרגשיות, ולניבוי אירועים משעשעים או רציניים: מה היה כאן? מה קרה ומה השתנה? מה יקרה עוד מעט, ואיך כל זה ייגמר? על מה חושבת האישה הזאת? עם מי מדבר האיש שמחזיק טלפון, ומה הוא אומר?

שירלי יובל-יאיר (1968) היא פסיכולוגית, סופרת, מחזאית ומוזיקאית הכותבת בעיקר לילדים. 

אביאל בסיל (1982) הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית במכללת שנקר. בין היתר אייר את הספרים כן-גורו ולא-גורו מאת אברהם שלונסקי, יואש מאת ע' הלל, חומפס מאת שלומית כהן-אסיף, וניל על המצח ותות על האף מאת מאיר שלו, ילדה גדולה מאת נירה הראל, ו-גור חתול אדם ארוך שיער מאת אתגר קרת. על איוריו לספר עוג מלך הבשן מאת נתן אלתרמן זכה בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע'ש בן-יצחק (ציון לשבח).    

ספרים מאותו מדף:

השכנים, כתבה ואיירה עינת צרפתי
מאחורי הדלת יש שביל, כתבה ואיירה גיל-לי אלון קוריאל
האריה והעכבר, אייר ג'רי פינקני
גורילה, כתב וצייר אנתוני בראון

חבילה עוברת מתאים לבני שלוש עד שש. הספר עשוי לשמש גננות וקלינאיות תקשורת ככלי לטיפוח שיח.

נירה לוין