אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

דנית הבישנית ודניאלה אין-דומה-לה

כתבה: טל ניצן
איורים: מריאנה רסקין
ספרית פועלים 2018
35 עמוד, מנוקד


'דנית התמלאה דאגה: גם לאבא אין עבודה, גם צריך לעזוב את הדירה שפתאום נעשתה יקרה, וגם לעבור באמצע השנה לכיתה חדשה עם ילדים שהיא לא מכירה. ואיך יהיה שם במושב? ומה אם היא לא תאהב?
כמה דאגות לילדה אחת!' 

כשאבא של דנית איבד את מקום העבודה שלו נאלצה המשפחה הקטנה לעבור לדירה צנועה במקום אחר, ודנית התחילה ללמוד בבית ספר חדש. ההורים הבטיחו שבתוך זמן קצר 'הכול שוב יהיה אותו דבר', אבל דנית הייתה מודאגת. בבית הספר החדש העדיפה להימנע מחברת הילדים, ומכיוון שהבינה שלהוריה יש דאגות משלהם – לא שיתפה אותם בתחושותיה. כשההורים שאלו איך עבר עליה יום הלימודים הראשון, דנית הסתפקה במילה אחת: 'כיף!' 

הסיפור עוסק בהסתגלות לשינוי במציאות חייה של ילדה, ומציג חברוּת מוצלחת הנרקמת בין שתי דמויות שלכאורה הן שונות מאוד זו מזו; בעוד האחת נמנעת מקשרים עם בני גילה וזוכה לכינוי 'דנית הביישנית', האחרת מתוארת כמובילה חברתית: 'גבוהה, עליזה וצחקנית, פקחית, אמיצה וקופצנית [...] כשדניאלה קופצת בחבל, ילדים קופצים אחריה. כשהיא מחליטה לשחק תופסת, כולם מצטרפים אליה. אי אפשר לא לשים לב לדניאלה. אפילו המורה קוראת לה 'דניאלה אין-דומה-לה'.' כשמתגלה כישרון הציור של דנית, דניאלה מבקשת את קרבתה של הילדה החדשה והשתיים מתיידדות; זו ההססנית-חששנית, וזו הסקרנית-דברנית, היודעת לבטא את רצונותיה ואת דעתה. 
כל אחת מהילדות מכניסה את האחרת לעולמה: ' 'בא לי לצייר כמוך,' אמרה דניאלה. 'אולי תלמדי אותי?' [...] בדרך הצביעה דניאלה על דברים מעניינים; סלע דומה לעכבר ומאורת שפנים, [...] ערמות גבוהות של חציר ועוד המון פלאות שאין בעיר.' תאונה בעת משחק מאפשרת לכל אחת מהילדות לחוות מצב בלתי מוכר: כשדניאלה שוברת את הרגל ומאבדת את שליטתה במצב, היא מתנסה בפחד ובחוסר אונים; דווקא אירוע קשה זה מעניק לדנית הזדמנות להוכיח לעצמה ולאחרים את יכולתה; היא אוזרת אומץ, מרגיעה את חברתה הדואבת, וברוב תושייה מזעיקה עזרה וממשיכה לתמוך בדניאלה כל הדרך לבית החולים. התהילה שדנית זכתה בה בזכות השבחים שהשמיעה דניאלה הבטיחה את התקבלותה של 'דנית הביישנית' בחברה החדשה וחיזקה את החברוּת. 

דנית הביישנית ודניאלה אין-דומה-לה הוא תוספת מבורכת למדף הקטן מדי של ספרות מקור לקוראים מתחילים; סיפור ריאליסטי ישראלי עכשווי, אנושי, רלוונטי תמיד ונגיש לקוראים צעירים. 

הרהור על סגנון: הטקסט של טל ניצן נדפס כפרוזה, אך מפעמת בו חריזה לכל אורכו: למשל -
'היא הוציאה דף גדול וצבעים שקנתה אתמול עם אמא בחנות, והראתה לדניאלה איך היא מציירת בסבלנות. דניאלה עקבה אחריה במבט וחשבה כמה מוזר שהזמן עובר אחרת כשמציירים לאט [...] עץ תות ורקפת ובית עם גג, כביש מתפתל ומכונית בלי נהג, פרה, תרנגולת, חתול ועכבר, טווס שפורש זנב נהדר, מכשפה מפחידה ושלוש פיות, עד שאבא קרא: 'גבירותי, הגיע הזמן לשוקו ועוגיות!' [...] כשכמעט אפסו כוחותיה הופיע סוף-סוף המושב לפניה. אבל כל הבתים היו דומים בעיניה, ואיך תמצא את הבית של דניאלה?'. ייתכן שהטקסט נכתב תחילה בשורות קצרות כסיפור מחורז, ואחר כך, בהחלטת כותבת או עורכת, נדפס כפרוזה תוך שימור החריזה. הבחירה איננה מיטיבה עם הטקסט; לעתים אילוצי החריזה מכתיבים בחירות סמנטיות שהן זרוֹת לאוזן צעירה (פֻּטַּר - שָׂכָר) ולעיתים ההיענות לחריזה מתנגשת עם המוזיקליות הטבעית של המבנים התחביריים. 

טל ניצן (1960) היא משוררת, סופרת ומתרגמת הכותבת למבוגרים ולילדים. קראו בדףדף על ספרה בארץ אחרת ועל תרגומיה-עיבודיה שקספיר לפני השינה ו-הרפתקאות דון קיחוטה

ספרים מאותו מדף:
אייבי + בין, מאת אנני ברוז
הימים המאושרים שלי, מאת רוסה לגרקרנץ
אלרגייה, מאת יהונתן גפן
אני קלריס בין, מאת לורן צ'יילד
קיזי הילדה הצוענייה, מאת רומר גודן

דנית הביישנית ודניאלה אין-דומה-לה מתאים למאזינים מגיל חמש ולקוראים עד גיל שמונה.
נירה לוין