אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

אגדת קמצא ובר-קמצא


עיבדה בעקבות חז'ל: שהם סמיט
איירה: עינת צרפתי
כנרת 2016
32 עמוד, מנוקד

...אז, בפנים חתומות, ולעיני כל נכבדי העיר,
אל בר-קמצא נחגש העשיר, אחז בצווארונו, ואמר בקול יהיר:
'לך!
הסתלק!
שלום ולא להתראות!'
והשליכו מכל המדרגות.

על פי האגדה התלמודית, קמצא ובר-קמצא חיו שניהם בירושלים לפני חורבנה בידי הרומאים. אחד מעשירי העיר שהזמין את רעיו לסעודה שלח בטעות הזמנה לבר-קמצא, שנוא נפשו, במקום לידידו קמצא. בר-קמצא שקיווה לפיוס בא בבגדי חג לבית העשיר, אך סולק בבושת פנים. לאחר שפניו הולבנו ברבים החליט בר-קמצא לנקום; הוא התלונן אצל הקיסר, והלה שלח את חייליו להבעיר אש בירושלים ולהחריבה. סיפורו של ר' יוחנן על קמצא ובר-קמצא (מסכת גיטין בבבלי), שיש לו נוסחים ועיבודים רבים, מבקש להזכיר את מחירה של שנאת חינם ומזהיר מפני תוצאותיה. 

כדי להתאים את הסיפור לקוראים צעירים בחרה שֹהם סמיט להוסיף לו פתיח; היא מזמינה את הקוראים לחדר ילדים של ימינו ולהיות עדים לקטטה אלימה בין אח לאחות. סבתם של הילדים, המבקשת לשים סוף להתגוששות, מציעה להם לשמוע 'מעשה שקרה בירושלים לפני שנים רבות מאוד' ופותחת בסיפור.
העיבוד של שמיט משלב טקסט רציף ודיאלוגים בסגנון קומיקס, כשדברי המשוחחים מופיעים בבועות דיבור. הטקסט המוקפד-אך-בהיר מונח בכפולות מאוירות להפליא בידי עינת צרפתי, שחלקן מדמות ריבועי קומיקס ואחרות ממחישות את העושר והחגיגיות שבסביבת העלילה. סגנון האיור מבליט דמיון חיצוני בין הדמויות ורומז כך על הקרבה שראוי היה שתאחד אותן. גלריית האורחים משעשעת גם בזכות שרשרת שמותיהם ('יוחאי, ניתאי, שמאי, דוסתאי [...] גמליאל בן נתנאל, שמעון בן עוזיאל...'). הסצנה שבה המוזמנים צופים בשתיקה בחילופי הדברים הקשים בין העשיר לאויבו היא אחד משיאי הסיפור: מחשבותיהם של האורחים מתנוססות בבועות מעל ראשיהם, ומלמדות על צביעותם של חלק מהאורחים, על אדישותם של אחרים ובעיקר על פחדנותם של הרוב, המעדיפים להימנע ממעורבות ולהשלים עם העוולה המתרחשת מול עיניהם.
בסוף הסיפור סמיט חוזרת לחדר הילדים; היא אמנם נותנת לאחים את זכות הדיבור, אך חומקת בעזרת הומור מן המלכודת הדידקטית שטומן מוסר ההשכל. 

ספרים מאותו מדף:
אות בבאר
, עיבדה שהם סמיט, איירה ולי מינצי
האגדות שלנו, עיבדה שהם סמיט, איירה ולי מינצי
משל על שועל, עיבדה שהם סמיט, אייר עומר הופמן
חכמינו לימינו, עיבד אורי אורבך, אייר איגור קוביאר

אגדת קמצא ובר-קמצא מתאימה לבני חמש עד שבע.
נירה לוין