אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

לאביתר הכול מותר

כתב: דודי גרין
איורים: יונת קציר
קוראים 2014
34 עמוד, מנוקד

'...
לעלות על הגג לבקר את היונים
ולראות אם בקעו גוזלים בקנים
על עץ הפקאן בחצר לטפס
ושם בין בדים ציפורים לחפש
לדלג בשמחה מענף לענף
ולקרוא בקול:
אני עף! אני עף!
כשאמרו לו כולם: אסור! אי אפשר!
היה מחייך ובקול גדול שר...
אני המלך אביתר - ולי הכול הכול מותר
לי הכול הכול מותר - אני המלך אביתר!'

אביתר, פעוט שכולו סקרנות ותוֹם, מגלה את העולם המרתק שמחוץ לחדר הילדים, שבו אפשר להתבונן ולגעת, להאזין ולהשמיע ואפילו - לשנות סדרי בראשית. שיכור מתחושת יכולת-כול, הילד - 'עליז ונרגש / ראש עגלגל, עיניים של דבש / תלתלים בשיער, אף מנומש / פה קטן וחיוך מבויש' בטוח שהוא שליטהּ היחיד, הטבעי, של הטריטוריה שמעבר לחלונו, ולכן הכול מותר לו: מ'מותר לי ללכת לאן שארצה / לעמוד במרפסת ממש בקצה' ועד 'ליוֹנצִ'י התוכי עוגה לאפות / וללמד אותו מילים לא יפות' ו'לעקור גזר כתום מתוך האדמה / כדי שישתזף בקרני החמה'. 

שלא כמו הילד אביתר, השובב הקלאסי של ספרות הילדים הוא בדרך כלל פגע רע חינני וחסר גבולות, הממרר בלא נקיפות מצפון את חיי הוריו ומוריו לשמחתם של הקוראים. אחד הוותיקים שבשובבים הספרותיים הוא תום סויר של מרק טווין, ואחריו מחרים מזיקים ג'ורג'י של מֶטָה ויקטוריה פולר ויקטור (מהספר יומנו של ילד רע), אמיל של אסטריד לינדגרן, ניקולא של רֶנֶה גוֹסִינִי וזַ'אן-זַ'אק סֶמְפֶּה, הנרי השובב של פרנצ'סקה סימון, דני של דיוויד שנון, ואפילו טובה, הישראלית, של אלונה פרנקל. 
כאמור, אף שהספר מציג לא מעט מהישגיו השובבניים, אביתר רחוק מלהימנות עם השובבים הקלאסיים; לא דווקאיות או רצון להכעיס מניעים אותו. הכותב תיאר דמות מעוררת חיבה של ילד, שמעשיו נובעים מסקרנות בלתי נדלית ומהתפיסה שהעולם הוא זירה הולמת למימוש רעיונותיו. איוריה של יונת קציר תורמים ליצירת הרושם הזה אצל הקוראים; באיורים, שנעשו בגוונים רכים ובהירים, נראה פעוט בְּהיר מבט המתנהל בעליצות ובהרמוניה עם סביבתו. 

חלק ניכר מעמודי הספר משקף את עמדתם של המבוגרים, ואולי אף מיועד להם; תחת תוכחות ואיסורים יש כאן קבלה לצד ניסיון לעורר אצל המאזינים הצעירים שאלות על דרכו של עולם. שורות לא מעטות בטקסט יהיו כנראה בבחינת מטבע שאינו עובר לסוחר בעולם המושגים של פעוטות, אבל הן ייחשבו בעלות משמעות בעיני מבוגרים המאמינים שיש להם תפקיד בהתפתחות החברתית-מוסרית של ילדיהם. הספר עשוי להיות נקודת מוצא לדיאלוג בין מקריאים למאזינים. 

לאביתר הכול מותר
מתאים לבני שלוש עד שש.
נירה לוין