אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

הרפתקאות דוד אריה ביערות הסהרה

כתב: ינץ לוי
אייר: יניב שמעוני
זמורה-ביתן, מוציאים לאור 2012
87 עמוד, מנוקד

בספר החדש, הרביעי בסדרת הרפתקאותיו של הדוד אריה, כלולים ארבעה סיפורים שסיפר הדוד הבלתי נלאה לאחייניו. על פי הכותרת זירת ההתרחשויות היא יערות הסהרה. שם כישפה את הדוד אריה פייה אנוכית והרדימה אותו למשך מאתיים שנה, שם נקלע לקן ציפורים וחי בין גוזלים, ושם, אחרי שגילה את העיר מֵהֵרָן, נכנס למפעל שכל עובדיו רובוטים. 

אף שקוראים צעירים לא מעטים יחמיצו את העוקץ האוקסימורוני שבצירוף 'יערות הסהרה', הם ימצאו את עלילותיו של הדוד מושכות ומצחיקות. ינץ לוי נשען על דמיון פרוע ועל גוזמאות, על שֵמות בעלי פוטנציאל הומוריסטי מיידי כמו פייה ששמה 'מיגרנה', ועיר ששמה 'מֵהֵרָן' (כן, כמו 'טהרן'), על דמויות סטריאוטיפיות (מיגרנה המתלוננת נשמעת כמו השכנה הנרגנת או הדודה חמוצת הפנים של כולנו), על דימויים חבוטים משהו ('אמעך כמו פיתה'), ועל קונוטציות לגיבורי מעשיות וסיפורים מוכרים (מסירותם של ההורים הציפוריים מתכתבת עם ההורות המנוכרת של אמו של הברווזון המכוער, והעיר מהרן היא אחותה של העיר אלקטרופוליס, העיר החשמלית מספרו של אריך קסטנר 35 במאי). בכל אחד מביקוריו אצל אחייניו, הדמיון של הדוד אריה מגיב לגירויים מקריים ומניב בדיה גוזמאית חד-פעמית. 

הדוד אריה שייך לקבוצת הגיבורים הספרותיים המוכרת בכינוי 'דודים תימהוניים'. הוא מחפש את קרבתם של הדוד רינגלהוט (מהספר 35 במאי) ושל 'דודי שמחה העברי (של ע' הלל). הוא בדאי-גוזמאי אסוציאטיבי וזריז לשון, המתמרן ומנווט את עלילתו הלא צפויה מפרץ צחוק אחד למשנהו, אגב קריצה ברוח דידקטית לסוגיות חברתיות-תרבותיות (הורות, זִקנה, יחסי אחים). אף שהדגם החוזר על עצמו של הסיפורים עלול לגרום לעייפות מסוימת, נראה שכולם, כולל הדוד עצמו, נהנים. 

הרפתקאות דוד אריה ביערות הסהר
ה מתאים לבני שבע עד תשע.
נירה לוין