אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

פסק זמן

מסע בזמן בעקבות ציורי יוחנן סימון
כתבה: רות יצחקי
איורים: קרן תגר
כנרת 2011
74 עמוד, מנוקד

כותרת המשנה של הספר, 'מסע בזמן בעקבות ציורי יוחנן סימון' מבטיחה סיפור שבצדו חוויה אמנותית מוגדרת: היכרות עם יצירתו של מי שכונה 'צייר הקיבוצים', יוחנן סימון. אבל הסיפור, חביב ככל שיהיה, איננו מחויב להבטחה.
בחופשת חנוכה גילי נוסעת לבקר את בן הדוד שלה בקיבוץ. בחדר האוכל של היישוב היא רואה ציור קיר יפהפה, המראה איך חיו בני הנוער בקיבוץ לפני עשרות שנים. אחד מילדי הקיבוץ מסביר לגילי שהציור, יצירתו של יוחנן סימון, פורק והובא בחלקים מברזיל. דקה אחר כך, כשגילי עומדת לבדה מול יצירת האמנות, פונה אליה אחת הדמויות המצוירות ומזמינה אותה 'להיכנס' לתוך הציור ולראות 'איך חיינו ומה עשינו לפני חמישים שנה'.
כאן מתחיל סיפור נוסטלגי על חיי הקיבוץ העוברים ונעלמים מן הנוף הישראלי: גילי חווה חיים אחרים מאלה שהכירה ומתוודעת לשפה המיוחדת של חיי השיתוף: בית ילדים, גיוס לקטיף, שומר לילה, חדר ההורים, מרכֵּז הפרדס, פלטפורמה ותקציב. בסיפור משובצים גם אזכורים שאינם קשורים לקיבוץ אלא לתקופה ומיועדים בעיקר לקוראים מבוגרים: האמרה 'לגמור הכול מהצלחת', הקרום של החלב, שמן דגים וכיו'ב.
כאמור, הספר מחמיץ הזדמנות להראות בדרך מעניינת את הקשר בין היצירה למציאות שהייתה מקור השראה לה. אחת הכפולות הראשונות בספר אכן מציגה את היצירה גדולה של סימון, 'נוער בקיבוץ', שאותה צייר על קיר בבית ספר יהודי בסאו פאולו בזמן מסעו של הצייר בדרום אמריקה (1954–1955). חותמים את הספר עוד שבעה ציורים קטנים של סימון, מלווים בשמות ובתאריכים.
אבל הסיפור עצמו - למעט הפרק הראשון והאחרון המהווים את סיפור המסגרת - מנותק לחלוטין מן הציור ומן הצייר. הציור הגדול של סימון רק מספק את התחבולה (השחוקה למדי) ה'מכניסה' את גילי לתקופה המדוברת, כלומר לקיבוץ של שנות החמישים. פה ושם מלווים את הטקסט פרטים מהציור הגדול. למשל, כשהטקסט מתאר גיוס לקטיף מופיע לצדו פרט מהציור, ממראות הקטיף. אבל אין באמת הפניה של הקוראים להתבוננות במעשה האמנות, להיכרות עם האופן שבו משתקפים החיים בציור. 

חותמים את הספר ארבעה עמודים שבהם מידע על יוחנן סימון ועל מבצע ההצלה של הציור והעברתו מברזל לישראל. ההפרדה בין הסיפור לבין המידע על הצייר ועל היצירה היא המשך של החטאת המטרה. 

פסק זמן, מסע בזמן בעקבות ציורי יוחנן סימון מתאים לבני שמונה עד עשר.
נירה לוין