אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

המאפייה של סבא

כתב: אוֹבְּרִי דיוויס
אייר: דוּשאן פטריצ'יץ'
מאנגלית: איריתארב
כנרת בית הוצאה לאור 2011
32 עמוד, מנוקד 

'בשבת הלכו בֶּנִי וסבא ובית הכנסת.
כולם התפללו ושרו, חוץ מבֶּנִי.
הוא נעץ את עיניו בדלתות של ארון הקודש.
'האם אלוהים אכל את הלחמניות?'
הוא שאל את עצמו.' 

לסבא של בֶּנִי יש מאפייה. בכל בוקר, לפני שהלך לבית הספר, בֶּנִי עזר לסבא במאפייה. הוא טאטא את הרצפה, ניגב את האבק מהמדפים, הניח עוגות ועוגיות על הדלפק ושם לחמניות בסלסלות. הקונים שהצטופפו במאפייה במשך כל היום אמרו שסבא אופה את הלחמניות הכי טובות בעיר, והודו לו שוב ושוב, אבל סבא לא חשב שצריך להודות לו. הוא הזכיר לבֶּנִי שלחמניות עשויות מקמח, ואת הקמח עושים מחיטה, והחיטה צומחת מן האדמה.
'ומי ברא את האדמה?'
'אלוהים,' השיב בֶּנִי.
סבא חייך. 'אז צריך להודות לאלוהים על הלחמניות.'
בֶּנִי חיפש דרך להודות לאלוהים על הלחמניות, ומצא אותה בעזרת סבא. 

המאפייה של סבא, אף שנכתב מתוך השקפת עולם דתית, איננו מטיף, איננו מתבדל או מְבַדֵל ואינו מכריז על בעלות תיאולוגית-אידיאולוגית. הוא נותן מקום לשאלות המאפיינות את תהליך התגבשותה של תפיסת האל אצל ילדים - האם לאלוהים יש גוף? האם האלוהים יודע מה אנחנו עושים? האם האל שומע אותי? מה עלי לעשות כדי להיווכח שהוא כאן?
מקורו של הסיפור המאפייה של סבא (במקור – bagels from benny) הוא במעשייה יהודית-עממית מספרד, האנוס והלחם, המספרת על תושב צפת תמים שפירש דברים כפשוטם וציווה על אשתו לאפות שתי כיכרות לחם מדי שבוע כדי להגישם כמנחה לאל (המעשייה כלולה ביצירה היהודית הקלאסית 'ילקוט מעם לועז', חיבור תורני-ספרותי המכיל מדרשים ודברי פרשנות על התורה. 'ילקוט מעם לועז' נכתב בלאדינו בידי מחברים אחדים במשך דורות. כרכיו הראשונים נתפרסמו בקושטא באמצע המאה ה- 18 והוא היה נפוץ בקהילות הספרדיות המזרחיות והמערביות. בין היתר כלולים בו תשעה סיפורים על האר'י – אחד מהם הוא האנוס והלחם. מאמר מרחיב דעת מאת פרופ' תמר אלכסנדר על הסיפור ועל הרקע שבו נכתב מצוי בכתב העת פעמִים, גיליון 26).
במעשייה שב'ילקוט מעם לועז' וגם בסיפור לילדים מופיעה דמות המאמין התם, המשוכנע שלחם טרי וטוב יהיה מנחה נאותה לאלוהים. בשני המקומות מופיע גם בעל הסמכות הנוקשה - הרב במעשייה וסבא בסיפור - המזדעזע מן הרעיון. אלא שכאן, בסיפור לילדים, הסב זוכה גם ב'כובעו' ההומניסטי של האר'י, הרואה את היופי הנוגע ללב במעשהו של המאמין התם. 

המאפייה של סבא
מתאים לבני ארבע עד שבע.
נירה לוין