אלף-בית ספרים סופרים מאיירים עניין                                                                                                                         kkkk
א 
ב 
ג 
ד 
ה 
ו 
ז 
ח 
ט 
י 
כ 
ל 
מ 
נ 
ס 
ע 
פ 
צ 
ק 
ר 
ש 
ת 
 

היינו כחולמים

כתבה: אורנה בורדמן
ידיעות אחרונות ספרי חמד 2010, פרוזה-עשרה
405 עמוד, לא מנוקד


לעזוב את הבית? להמרות את פי ההורים?
להיפרד מכולם לנצח ולהתחיל הכול מחדש?
לא רק בימינו אלה מוטרדים בני נוער משאלות כאלה כשהם עומדים על סף החלטה גורלית. בכך עסקה בוודאי אחינועם, נערה יהודיה שחיה בבבל עם משפחתה. המשפחה האמידה הייתה חלק מקהילה גדולה, שחיה בבבל מאז שצבא נבוכדנצר כבש את ירושלים, החריב את בית המקדש והגלה לבבל את המלך צדקיהו ורבים מתושבי יהודה. אמה החורגת של אחינועם דחקה בה להינשא לאיש עשיר שיבטיח לה חיי רווחה, אך אחינועם עמדה בסירובה, כי הכמיהה לציון בערה בה.
סבה של אחינועם, שזכר את ימי הזוהר של ירושלים וגם את החורבן, סיפר לה שוב ושוב על ירושלים של ילדותו. אחינועם הצליחה להצית בו את הגעגועים, והשניים הצטרפו לשיירה גדולה של גולים השבים על טפם וכבודתם לציון.
חמישה חודשים ויותר נמשכה הדרך מבבל לירושלים. בסופה מצאו אחינועם וסבה את בית המשפחה החרב למחצה והשתקעו בו. הם יצרו קשרים עם בעלי מלאכה יהודים, עם שכניהם בני עם הארץ ועם מקורבים לשלטון. מתוארות הפרעות שהחרידו את יהודי העיר חדשות לבקרים ואוזלת ידם לכאורה של השלטונות כלפי הפורעים, ומודגשות זיקתם העמוקה של העולים לקהילה היהודית המקומית וגאוותם על למדנותם ועל ידענותם בחכמת ישראל. הכותבת גם קושרת בין תקופת עלייתם של אחינועם וסבה ליהודה לבין הפרשה המתוארת במגילת אסתר, ומתארת גם את השפעת ההתפתחויות הפוליטיות בשושן הבירה על יהודי ירושלים.
אחרי מות סבא ידידיה מתמקד הסיפור בחייה של אחינועם כאישה צעירה, ששְמָהּ הולך לפניה כרוקחת וכמְרַפְּאָה המקדישה את זמנה לזולתה, ובחיים שלה ושל בעלה וילדיה על רקע החברה היהודית בירושלים.
הספר מציע הצצה לתקופה שבני נוער כמעט ואינם מכירים. אצל קוראים לא מעטים יתעוררו, ולא במקרה, מחשבות ושאלות על הדמיון בין התקופה המכונה 'שיבת ציון' לעלייה ולהתיישבות בארץ ישראל במאה העשרים ובימינו.
היינו כחולמים מתאים לבני נוער מגיל 12.
נירה לוין